Οσφυαλγία ΙσχιαλγίαΟσφυαλγία είναι ο πόνος που εντοπίζεται στο χαμηλότερο τμήμα της πλάτης στην περιοχή μεταξύ των κάτω ορίων του θώρακος και των γλουτών. Μπορεί να συνοδεύεται και από ένα ιδιαίτερα οξύ πόνο στο πλάι του μηρού ή και της κνήμης μέχρι τα δάκτυλα των ποδιών που ονομάζεται ισχιαλγία. Πρόκειται για ένα από τα συχνότερα ιατρικά προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν 8 στους 10 ενήλικες κατά την διάρκεια της ζωής τους. Ευτυχώς σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, που φθάνει το 90%, ο πόνος είναι παροδικός και με την βοήθεια αντιφλεγμονωδών φαρμάκων και φυσικοθεραπείας, ο ασθενής επανέρχεται στις δραστηριότητες του χωρίς χειρουργική επέμβαση. Οι αιτίες είναι πολλές αλλά οι συνηθέστερες είναι η εκφύλιση των μεσοσπονδύλιων δίσκων και οι οστεοφυτικές αλλοιώσεις των σπονδυλικών αρθρώσεων και των σπονδυλικών σωμάτων.

Σε κάθε περίπτωση πριν την εφαρμογή οποιασδήποτε θεραπείας είτε φαρμακευτικής είτε φυσικοθεραπευτικής είναι απαραίτητη η αξιολόγηση από ορθοπεδικό ιατρό ή από νευροχειρουργό. Αν ένα επεισόδιο πόνου κρατήσει πάνω από δυο εβδομάδες ή εάν τα επεισόδια πόνου επαναλαμβάνονται τότε ενδείκνυται η φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση.

Σε γενικές γραμμές οι στόχοι της φυσικοθεραπείας είναι η μείωση του πόνου, η αύξηση της κινητικότητας, η μυική ενδυνάμωση και η εκπαίδευση του ασθενούς για την αποφυγή μελλοντικών επεισοδίων.

Ένα φυσικοθεραπευτικό πρόγραμμα για την οσφυαλγία έχει συνήθως δυο άξονες:

• Παθητική φυσικοθεραπεία για τον έλεγχο του πόνου με την βοήθεια ιατρικών συσκευών.
  • Ασκήσεις και μυική ενδυνάμωση.

A. Παθητική φυσικοθεραπεία:

Η παθητική φυσικοθεραπεία στηρίζεται στο γεγονός ότι στην οξεία φάση δεν επιχειρείται κινητοποίηση του ασθενούς αλλά ο φυσικοθεραπευτής, με την βοήθεια ιατρικών συσκευών, μαλάξεων και άλλων μεθόδων, προσπαθεί να μειώσει τον πόνο του ασθενούς. Συνοπτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάτι από τα ακόλουθα:

• Εφαρμογή θερμότητας/ψυχρού.
  • Μονάδες TENS.
  • Ιοντοφόρεση.
  • Υπέρηχοι.
  • Βελονισμός.
  • Θεραπευτική μάλαξη.

B. Ασκήσεις και μυική ενδυνάμωση:

Συμπληρωματικά στις ανωτέρω μεθόδους και μετά το οξύ στάδιο είναι απαραίτητο ένα πρόγραμμα ασκήσεων και μυικής ενδυνάμωσης. Σε γενικές γραμμές ένα τέτοιο πρόγραμμα μπορεί να περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

1. Διατάσεις:

hamstring musclesΟι διατάσεις των μυών που βρίσκονται στην οπίσθια επιφάνεια του μηρού είναι απαραίτητες σε κάθε ασθενή που υποφέρει από πόνο στην μέση. Υπάρχουν διαφόρων ειδών διατάσεις που μπορούν να ενταχθούν στην καθημερινή ρουτίνα αλλά είναι απαραίτητη η εκπαίδευση πρώτα από τον φυσικοθεραπευτή έτσι ώστε το πρόγραμμα να προσαρμοσθεί στις ανάγκες του ασθενούς.

Διατάσεις 1  Διατάσεις 2

2. Ενδυνάμωση των μυικών ομάδων της πλάτης:

ασκήσεις σπονδυλικής στήληςΟ φυσικοθεραπευτής εκπαιδεύει τον ασθενή σε μια ομάδα ασκήσεων για τους μύες τους πλάτης. Συνήθως οι ομάδες αυτών των ειδικών ασκήσεων δεν έχουν διάρκεια πάνω από 20 λεπτά και με την σωστή καθημερινή εφαρμογή τους από τον ασθενή -μετά την εκπαίδευση- μπορεί να σταθεροποιήσουν την σπονδυλική στήλη. Σκοπός αυτός των ασκήσεων δεν ειναι μόνο η ενδυνάμωση των μυών, των τενόντων και των συνδέσμων της πλάτης αλλα και των κοιλιακών και γλουτιαίων μυών με στόχο την σταθεροποίηση της σπονδυλικής στήλης.

3. Χαμηλής έντασης αεροβικές δραστηριότητες:

swimmingΗ ήπια αεροβική άσκηση είναι απαραίτητη για την μονιμοποίηση του αποτελέσματος μετά από επεισόδια οσφυαλγίας - ισχιαλγίας. Αερόβιες δραστηριότητες ιδανικές για τον σπονδυλικό πόνο είναι η κολύμβηση το περπάτημα και το ποδήλατο. Βέβαια τέτοιες δραστηριότητες πρέπει να εκτελούνται σε διαφορετικές μέρες από τις ασκήσεις μυικής ενδυνάμωσης και τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα.

biokinesis ΓυμναστήριοΣτο κέντρο μας αντιμετωπίζουμε περιστατικά οσφυαλγίας και ισχιαλγίας από το 1998. Έχουμε συμβάλει στην αποκατάσταση όχι μόνο καθημερινών ανθρώπων αλλά και αθλητών υψηλού επιπέδου γεγονός που αυξάνει την πείρα μας ιδιαίτερα σε θέματα μυικής ενδυνάμωσης αλλά και κατευθυντήριων οδηγιών και μακροχρόνιας παρακολούθησης.

Η φυσικοθεραπεία απο εμπειρα χέρια μπορεί να εχει πολύ καλά αποτελέσματα ακόμη και σε περιπτώσεις σπονδυλικής στένωσης, εξασφαλίζοντας αποφυγή μιας χειρουργικής επεμβασης.

"Physical therapy as good as surgery and less risky for one type of lower back pain"

Harvard Medical School